Českou republiku zaplavují i nadále satelity velkých měst

Se vzrůstající důvěrou v ekonomickou situaci našeho státu začínají velké developerské společnosti odhalovat svoje ambiciózní plány na velké rezidenční projekty. Na rozdíl od předkrizových let však naštěstí nesázejí pouze na novodobá sídliště s nulovou občanskou vybaveností. O staré, nemoderní satelitní sídliště je minimální zájem, přesto na některých místech naší země opět vyrůstají. S tím souhlasí i architekti sdružení v nezávislé organizaci Centrum kvality bydlení.

Podle nich by měl být větší důraz do budoucna kladen rovněž na kvalitu bydlení včetně např. existence veřejných prostor.

„Sídliště a stejně tak satelity trpí nejvíce tím, že nepočítají s veřejnými prostory. Celé se to překlopilo do hyperindividuálního pojetí společnosti," říká David Tichý, architekt ze společnosti Jiran Kohout architekti a zástupce Centra kvality bydlení. Za bývalého režimu znamenalo stěhování do paneláků pro lidi obrovský skok ve standardu – byty byly slunné, měly dobré hygienické podmínky (WC, koupelnu, tekoucí vodu).

Úplně se ale zapomnělo na ty kvalitativní kritéria, kterých si klienti začali všímat v západní Evropě koncem 60. let" říká Tichý s tím, že ve starých sídlištích chyběla např. náměstí nebo jiné veřejné prostory.

Ve velkých panelových domech proto vznikalo absolutně anonymní prostředí. Když ale velikost odpovídala určitému počtu lidí, kteří se mezi sebou dokázali poznat, byli spokojení. V odborných kruzích se uvádí, že optimální velikost na založení jakékoli komunity je 50 lidí.

V 90. letech měli najednou lidé možnost se přestěhovat, jenže tehdy se překotně stavělo bez návaznosti na dopravu, pracovní příležitosti a sociální vazby. Hlavním nedostatkem života ve většině realizovaných developerských projektech v ČR je tak odloučení, resp. vyřazení od občanské vybavenosti a mnohdy jistá neútulnost – cizorodost místa, segregace od ostatních obyvatel sídla. Potíže rovněž ve většině případů bývají s kvalitou inženýrských sítí i vztahy se starousedlíky.

To městečko Unhošť, sídlo již III.etapy známého developerského projektu, nabízí kvalitní rodinné bydlení s dobrou občanskou vybaveností. Ve městě je kromě mateřské a základní školy i základní umělecká škola.

Projekt Terasy Unhošť je situován v nádherné a příjemné bydlení v přírodě, bydlení v malebné krajině rybníčků s řadou bývalých vodních mlýnů, vhodné zejména pro rodiny s dětmi.

hypotečních bank je zde pobočka České spořitelny, pošta, několik restaurací, benzínové čerpací stanice a řada obchodů a provozoven – od kadeřnictví až po autoservisy.

Přímo ve městě se nachází i dostupná základní zdravotní péče včetně lékárny. Zasportovat si lze v nové městské sportovní hale, ve fitcentru nebo v různých sportovních klubech či oddílech pod hlavičkou místní organizace SOKOLA a TJ Unhošť.

Např. kvalitní zázemí, pohodu bydlení, volnočasové aktivity a např. takovou samozřejmou věc, jakou je park, by kvůli svému ročnímu chlapci uvítala v satelitu na okraji Nové Vsi v Praze-východ Jitka Machová. Když se sem loni v květnu s manželem stěhovala, uvědomovala si, že nový byt je pro novomanžele kompromisem.

Nová výstavba tam přímo navazuje na stávající zástavbu. „Kamarádi manžela odrazovali. Říkali, že je to díra světa," řekla Machová. Z centra Prahy se sice dostanete do Nové Vsi za půl hodiny, na druhou stranu stejný čas strávil Mach po práci hledáním místa k zaparkování ve městě. V obci je jen pár hospod a malý garážový obchod. „Uvítala bych tu lékaře a školu, ale musíte dělat kompromisy," dodala Machová.

Na druhou stranu cesta autem do Letňan, kde je velké nákupní centrum a konečná stanice metra, trvá jen 15 minut. Avšak za cenu 2,8 milionu korun by si nový 80metrový byt 4+Kk mladá rodina těžko pořídila. Společnost Renix, od které si Machovi byt kupovali, jim na hotový byt dala navíc slevu ve výši 400 tisíc korun.

„Hromadná doprava do hlavního města je u developerského projektu Terasy Unhošť vyřešená linkami PID autobusové dopravy ze stanice metra Zličín (linka č.307) a Hradčanská (linka č.610). Linky jezdí každých 30 minut a cesta trvá půl hodiny na Zličín nebo Hradčanskou" říká Jakub Císař, majitel společnosti EURO DEVELOPMENT,a.s., které projekt patří (s využitím Marečková, M. Novodobé satelity slibují lepší bydlení než sídliště. Realita ale často pokulhává. Deník Hospodářské noviny-příloha Business Class, dne 10. 8. 2011, s. 20.)

autor. 1.EUROHYPOTEKA s.r.o.

Publikováno: 20. září 2012


Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.. Více informací